Tag springet  og begynd at producere i Polen

Man skal lave et ordentligt forarbejde inden en markedsentré og man skal til Polen. Det er vigtigt at se stedet, før man foretager et valg. Mange sætter pris på, at der er andre danske virksomheder i nærheden. Man skal analysere markedet. Man etablerer sig ikke med det hovedformål at spare i skat. De fleste virksomheder, der vælger at etablere sig i Polen, bliver tiltrukket af de gode afsætningsmuligheder,lavere omkostninger til veluddannede medarbejdere, de gode produktionsmuligheder m.m.  Der findes områder i Polen, hvor der tilbydes økonomiske incitamenter til investorer – derunder de 14 Særlige Økonomiske Zoner.

Der er ikke den store forskel, når det gælder valg af selskabsform. Man vil i langt de fleste tilfælde vælge et selskab med begrænset ansvar.

Etableringsområder

Polen er inddelt i 16 amter (Województwa).

De store erhvervsområder ligger i og omkring byerne – hovedstad Warszawa i den østlige del af landet, Kraków/Katowice i den sydlige del, Wrocław og Poznań i den vestlige del og Gdańsk i norden.

I disse erhvervsområder personindkomsten pr. indbygger, antal af arbejdspladser, antallet af udlændinge, m.m. er de højeste i Polen.

Når det gælder danske investorer har hovedinteressen oprindeligt været rettet mod Nordpolen, især områderne omkring byerne Szczecin og Gdańsk, de andre populære områder er hovedstaden Warszawa samt messebyen Poznań.

WROCŁAW

Vi kan specielt anbefale, at overveje etablering i byen Wrocław med 620.00 indbyggere, beliggende i den sydvestlige del af Polen.

Nogle af grunde til at investere i Wrocław er:

  • Byens placering –  strategisk beliggenhed mellem Prag, Warszawa  og Berlin, Wrocław og omegn byder på en god infrastruktur og transport muligheder til resten af Europa
  • Befolkning – meget stort tal højt uddannede folk (21 universiteter og andre højere  læreanstalter), med kendskab til fremmedsprog
  • Hovedstad for amtet Lower Silesia ”Dolny Śląsk”, den fjerde største by i Polen, et vigtig økonomisk og kulturelt center