Vi har erfaring med mange forskellige brancher/produktgrupper bl.a.
- Dagligvarer (chokoladeprodukter, vaskepulver, bageriprodukter m.m.
- Landbrugsudstyr
- Metalbranchen
- Emballager
- Træ
- Møbler
- Dyremad
- Byggeri
- Ejendomsbranchen
- Tøj
- Gartneri
- Transport
EKSEMPLER PÅ GENNEMFØRTE PROJEKTER
Nedenfor ses et udpluk af gennemførte projekter.
Udflytning af produktion/outsourcing
Producent af dyrefoder
En dansk producent af dyrefoder ønskede at flytte /outsource produktionen til Polen pga. for høje personaleomkostninger. Produktionen krævede meget håndarbejde og derfor var tanken, at udføre produktionen til lavere personaleomkostninger i Polen. Firmaet har gennem Nopef fået penge til en forundersøgelse. Produktionen skulle placeres i den vestlige del af Polen, tæt på grænsen til Tyskland, tæt på nogle af firmaets kunder og med gode forbindelser til Danmark. Efter at have set mange mulige løsninger i landet og overvejet flere indgangsvinkler til produktionen i Polen, derunder udflytning af produktionsapparatet og opstart af egen produktion i lejede bygninger, har man valgt at outsource produktionen til en lokal producent, som vi har fundet, med god erfaring i branchen, for hvem man har stillet til rådighed produktionsudstyr fra Danmark.
Udover betydelige besparelser i personaleomkostninger, er der fordele ved at der købes billigere råvarer lokalt. Den danske producent kan koncentrere sig om produktudvikling, salgs/markedsførings-opgaver m.m.
Etablering af lager og produktion i Polen
Producent af emballager
En dansk producent af æsker som sælger allerede sine produkter på det polske marked, ønskede at bygge en produktions/lagerbygning i Polen, også for at komme tættere på sine europæiske kunder. Firmaet har gennem Nopef fået penge til en forundersøgelse. Man ønskede at placere sig i Polen tæt på grænsen til Tyskland, gerne i en ”Særlig Økonomisk Zone”, med mulighed for skattebegunstigelser m.m. Der blev fundet et velegnet grundstykke i en ”Særlig Økonomisk Zone” ved den polsk-tyske grænse, hvor man kunne bygge en produktions/lagerbygning.
Rekruttering af CEO
Vi har rekruttert en CEO for den polske afdeling af en dansk producent af automatiserede pakkeløsninger til isoleringsindustrien.
Search processen foregik diskret og anonymt, via LinkedIn, vores netværk og flere CV-databaser.
Igennem vores erfaringer, kendskab til markedet og et tungt netværk identificerer og kortlægger vi de kandidater, der har skabt særlige resultater.
Vi har afdækket og analyseret detaljer for den nye CEO ansvarsområde og vedkommendes organisatoriske placering, arbejdsopgaver og ansættelsesvilkår. Der blev defineret krav, der stilles til uddannelse, brancheerfaring, professionel erfaring, sprogkundskaber samt personligheden og motivationen hos den ideelle kandidat.
Foruden den rette faglige baggrund er det kandidatens personlighed, værdisæt og indstilling som er afgørende for, om personen er den rette til jobbet.
Efter 60 dages forløb blev der udvalgt en af kandidaterne til jobbet som CEO for firmaet i Polen.
Organisationsudvikling
Producent af landbrugsudstyr
En dansk producent af udstyr til landbruget, som har arbejdet i over 10 år med en distributør på det polske marked. Salgsresultaterne var ikke tilfredsstillende og der blev ikke udnyttet det betragtelig markedspotentiale for firmaets produkter i Polen. Producenten etablerede derfor eget selskab i Polen og ønskede at udvikle den polske organisation.
Vi havde lavet en markeds markedsanalyse for firmaet, for at vurdere mulighederne for større salg m.m. Derudover blev der lavet organisationsanalyse,udarbejdet stillingsbeskrivelser, foretaget sambesøg med sælger og servicefolkene, undersøgt muligheder for regional/EU-støtte, gennemført salgstræning, fundet potentielle samarbejdspartnere for firmaet m.m.
Imageskabendekampagne/ markedsføringstest
Producent af kosmetik og vaskepulver
For en dansk producent af kosmetik og vaskepulver blev der gennemført en image skabende kampagne i Polen. En del af opgaven bestod af måling af salget af vaskepulver i udvalgte testbutikker. Derudover blev der gennemført interviews med forbrugere, produktdemonstration, udarbejdet et copy strategi, lavet avisannoncer og radio reklame.
Salget af vaskepulveret i kampagneperiodenunderstøttet med reklamer/produktdemonstrationer steg med over 100%. Man fik også et svar på, hvordan man bedst kunne påvirke målgruppen – brugerne af vaskepulver.
Investering i ejendomme
Køb af ejerlejligheder
En dansk investor ønskede at investere i ejendomme i Danmark og udlandet. Vi havde anbefalet, at der skulle købes ejerlejligheder i en af de polske storbyer. Prisen på en lejlighed lå langt under det halve, hvad en tilsvarende lejlighed kostede i København. På bare et år steg priserne på lejlighederne i gennemsnit med 70%. Samtidig blev alle lejlighederne udlejet, som betød ekstra indtægter. Administrationen af lejlighederne, kontakt til banken, myndighederne m.m blev overdraget til os.