
E-commerce
En analyse udført af PwC viser, at bruttoværdien af det polske e-handelsmarked i 2026 vil være på niveauet 162 mia. PLN. Det betyder en gennemsnitlig årlig stigning på 12%. Salget af fødevarer og sundheds- og skønhedsprodukter vokser hurtigst. Allerede i 2020 havde onlinekanalen en andel på 14% i værdien af detailsalget i Polen, hvilket bl.a. var påvirket af pandemi og accelereret udvikling af e-handelsplatforme. Den voksende betydning af B2B onlinesalg omsættes i behovet for digital transformation. På trods af pandemien og den globale nedlukning, da omsætningen for almindelige butikker faldt, kunne deres eksisterende onlinebutikker ofte ikke følge med ordreudførelsen. Strukturen for indkøb og forbrugeradfærd har ændret sig, og boom i online shopping fortsætter den dag i dag. I 2020 købte polakker i online-rummet for over 15,3 mia. EUR. Det polske e-handelsmarked er et af de mest dynamisk voksende europæiske markeder.
Ifølge undersøgelsen fra “e-handel Europa” opnåede Polen det bedste resultat i hele Europa. Den opnåede vækstdynamik for e-handel i Polen på niveauet over 31% betyder, at den er over to og en halv gange højere end gennemsnittet i Europa. Det forudsiges, at den høje vækstrate for e-handel vil fortsætte i de næste par år. Gemius-rapporten “E-handel i Polen 2020” fra midten af 2020 viser, at så mange som 73% af internetbrugerne foretog onlinekøb. PwC’s forbrugerundersøgelse fra januar 2021 viser, at 85% af de adspurgte polakker erklærer i det mindste at opretholde den aktuelle hyppighed af online-køb også efter COVID. Analysen udført af PwC viser, at det polske e-handelsmarked i 2020 var 100 mia. PLN værd. Salget af fødevarer, produkter til børn og legetøjog produkter i kategorierne sundhed og skønhedvokser hurtigst.

Energi- og miljøbranchen
Polen gennemlever en grøn omstilling.
Polen er et vigtigt samarbejdsland for energibranchen. Der er øget fokus på energieffektivisering/vedvarende energi.
Flere danske firmaer bidrager til energieffektivisering og udbygningen med vindenergi i Polen. Vi har det store gasprojekt Baltic Pipe. Polen vil fremover satse på grøn energi, og det giver muligheder for et samarbejde.
Maskin- og metalbranchen
40 procent Polske SMV’er fra metalforarbejdningsindustrien øgede investeringerne i maskiner og udstyrsparken i 2020. Firmaerne fra metalforarbejdningsindustrien sætter pris på nye teknologier og er opmærksomme på den konkurrencemæssige fordel, de giver.
Hvis du er leverandør af specielmaskiner til industrien, har du i mange forskellige brancher mulighed at finde kunder, som har brug at effektificere produktionen.
Der er ligeledes gode muligheder for at finde professionelle CNC underleverandører i Polen og spare penge.


Luksusvarer
Bygge- og anlægsbranchen
Vækst i byggeriet
Det polske bygge- og anlæg marked har en anslået årlig værdi på 55 milliarder euro.
I forbindelse af en kraftig udvikling af landets infrastruktur og bygninger, er der gode muligheder for kompetencer, som de danske firmaer kan levere.
