Polen er 3. bedste land at investere i  (i følge CEO Magazin 2020)

POLEN ER ET ØKONOMISK MIRAKEL

Europa Kommisionen  forudser en BNP-vækst på 3,1 pct. i år, som udligner faldet på 2,8 pct. i 2020. Eksperter mener, at Polen fremover bør sammenlignes med den franske, tyske eller italienske økonomi, frem for at blive sammenlignet med økonomierne i lande som f.eks. Ungarn og Tjekkiet.

 

POLEN I UDENLANDSKE INVESTORERS ØJNE

    • Iværksætterånd og en høj arbejdskultur
    • Høj mobilitet og fleksibilitet for arbejdsstyrken
    • God infrastruktur som er under konstant forandring

 

DER ER IKKE NOGET AT VENTE PÅ

Muligheder for ekspansion i Danmark er efterhånden begrænsede. Til gengæld nabolandet Polen vil fortsat være et attraktivt marked for danske virksomheder. Indtjeningsmulighederne er gode og markedet er kolossalt. Der er stadig et stort uudnyttet potentiale, som dansk erhvervsliv kan drage fordel af. Danske virksomheder har en enestående chance for at få meget store udbytte af investering i Polen. Det er der flere grunde til: gode forbindelser til Danmark, EU-støtte, veluddannede og dygtige medarbejdere m.m.  Desuden er Polen et godt springbræt til markeder mod øst og syd. Naturligvis skal man være godt forberedt, når man investerer i etablering i Polen. Der skal bruges tid og ressourcer. Polen er ikke for lykkeriddere.

I Polen kan du helt sikkert føle, at dette land har stor erfaring med at tiltrække udenlandske investeringer, og dette gør det tilgængeligt her meget forskelligartede og omfattende former for professionel support på alle stadier af investeringen. På nuværende tidspunkt vil jeg foreslå investorer, der overvejer at starte en virksomhed i Polen, ikke at tænke kun på lavere driftsomkostninger.  Når du tænker fremad, skal du først tænke på aktiviteter med høj merværdi – forskning og udvikling, it-tjenester eller finansielle tjenester sm aktivitetsområder, der i øjeblikket kan give et højere investeringsafkast i Polen. Polske medarbejdere er bestemt ikke de billigste i Europa, men de er veluddannede.

Samtidig stiger den danske eksport til Polen støt.  Polen er Danmarks niendestørste eksportmarked, foran andre store europæiske lande som Italien og Spanien.

Danske varer og tjenesteydelser har et godt ry i Polen, så mulighederne er store for dansk erhvervsliv – både med hensyn til eksport, underleverancer og outsourcing.

I 2019 havde Polen en økonomisk vækst på 4,0 procent. Med den positive vækst gennem mange år er der opstået en solid, købedygtig middelklasse. De har penge mellem hænderne og er opsat på at bruge dem.

Byggeriet eksploderer, salget er levnedsmidler af høj kvalitet stiger og markedet for luksusvarer er steget gevaldigt.

Men vi kan se, at polakkerne er blevet mere interesseret i at få value for money, befolkningen i stigende grad er begyndt at lægge vægt på kvalitet og god kundeservice.   I Danmark er vi gode til at lave højkvalitetsvarer – altså varer, der måske er lidt dyrere, end hvad vores europæiske konkurrenter kan sælge til. Det er især et købestærkt publikum, som er interessant for den type produkter, og derfor bliver Polen mere interessant for danske virksomheder i de kommende år.

Man bemærker også, at forbrugerne de seneste år er blevet meget glade for skandinavisk-præget design.