Vi hjælper med at finde dig underleverandører med tradition for kvalitet og ordentlighed i hele deres forretning. Vores mål er, at både dig og samarbejdspartneren kan drive en sund forretning. Det polske firma skal være  omkostningsbevidst, effektiv, nøjagtig og levere produkterne til aftalt tid og pris.

Polen er umiddelbart et af de mest nærliggende lande, hvor man med fordel kan finde underleverandører. Det skyldes ikke bare landets nærhed, men også det faktum, at det er et meget regelret land at begå sig i.

Der er mange virksomheder, der har skaffet sig underleverandører i Polen. Vor erfaring er, at det går de virksomheder godt. Underleverandører i Polen har betydet for mange virksomheder, at de fuldt ud kan efterkomme efterspørgslen.    

Når det drejer sig om outsourcing, muligheden for at realisere forbedringer afhænger af virksomhedens vilje til at se outsourcing som en måde til at organisere virksomheden mere effektivt på, til gavn for virksomheden og virksomhedens kunder. Danske virksomheder kan bruge outsourcing til at blive bedre til at fokusere på deres kernekompetencer. Ved denne fokusering kan virksomhederne f.eks. øge kvaliteten af de færdige produkter, øge salget og dermed rentabiliteten.

Man bør undersøge mulighederne for outsourcing, mens man har råd. Det kræver tid og ressourcer. Hvis du gør det halvhjertet, bliver resultatet derefter.   Hold fast i kernekompetencerne – resten kan muligvis oursources.

Mange virksomheder har ikke nogen erfaring med Polen, da de tager beslutningen om at outsource til Polen.  Man tænker tit, at man må slet ikke lægge det der ud, for ingen kan lave det, som vi kan lave det. Dette er altså en mental barriere man skal overstige. I valget af samarbejdspartner tages ofte en blanding af kriterier, både vurderinger af kompetencer, vilje til at indgå i kontraktlige forhold, men også at han virker tillidsvækkende og seriøs.

Undersøg markedet, få tilbud fra flere leverandører og følg op på de første kontakter. Man skal huske at informere medarbejderne om planerne løbende. Ellers risikerer man, at de bedste forsvinder fra virksomheden.

Outsourcing giver typisk færre omkostninger og kan være et godt alternativ til investeringer i dyre maskiner. Det forbedrer konkurrenceevnen. Outsourcing giver international erfaring – og kan være døråbner for eksport.

Det bliver det stadig mindre attraktivt at bevare produktion med et stort indhold af ukomplicerede mandetimer i Danmark.  Ofte kan mindre serier med fordel flyttes til Sverige, medens mellemstore og helt store serier til Polen.  Produktion af større serier med mange løntunge operationer kan med stor fordel for alle parter, placeres i Polen. Fordelen ved at outsource til Polen er, at  hyppige revisioner af produktet kræver fleksibilitet hos underleverandøren og der er vigtigt med jævnlige kontakter, gerne ansigt til ansigt, mellem kunde og leverandør. Disse kontakter kan etableres med virksomheder i umiddelbar geografisk nærhed.

Virksomheden kan holde fokus på at drive deres kerneforretning inden for salg og udvikling.

Der skal være fuld kontrol med kvaliteten,  hurtig kommunikation, billig levering af komponenter, nem kontrol, korrekt information om forsendelsestidspunkt osv.  Din supply-chain skal blive enkel og fleksibel, når du arbejder med  den polske underleverandør. 

Der stilles i dag langt større krav til forsyningskæden end for blot få år siden. Årsagen er ikke mindst, at markedet kræver udvikling af nye produkter i langt hurtigere tempo end tidligere. Konsekvensen er, at en virksomhed er nødt til at finde en bredere palet af underleverandører, så vi kan mindske leveringstiden. Samtidig øges kravet om, at kostprisen bringes ned, hvilket er årsagen til, at man nu vælger at producere f.eks. i Polen.

Danske virksomheder selv skal være meget opmærksomme på, at de kan med fordel outsource de løntunge processer. De kan derved  forbedre egen konkurrencesituation. Ellers kan alternativet blive, at de kan miste nogle kunder.

Udvælgelse af underleverandører

  1. Partnerprofil
    Virksomheden skal med udgangspunkt i forudgående analyser og overvejelser udvælge sine krav til underleverandør. Det er vigtigt, at medtage de krav, der er nødvendige for et succesfuldt samarbejde – derunder stærke produktionskompetencer, fleksibilitet m.m.     
  2. Søgningsfase
    Når partnerprofilen er fastlagt, kan den egentlige søgning efter mulige kandidater påbegyndes. I mange tilfælde kan det være fordelagtigt at søge ekstern assistance, der typisk foregår via en kombination af desk og field research. Resultatet bliver en „long list” af potentielle samarbejdspartnere.
  3. Valideringsfase                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Dernæst valideres firmaerne fra ”long list” og man kommer frem til 4-6 mulige partnere. Der opstilles mere specifikke og tekniske krav, som de udvalgte potentielle partnere konfronteres med og derefter evalueres ud fra.
  4. Beslutningsfase
    Efter finscreeningen  besøges 2-3  potentielle samarbejdspartnere og vurderes ud fra produktspecifikke kriterier, erfaring, engagement, forventninger etc.

Gode råd til samarbejde med underleverandører

1. Opstil realistiske mål
Opstil realistiske mål  for det kommende samarbejde. Der er kommet større fokus på at udarbejde kontrakten med realistiske mål – og på at sørge for løbende at evaluere og matche performance op mod målene.                                                                                                                  

2. Partnerskab frem for kunde- og leverandørforhold
Tænk partnerskab frem for kunde- og leverandørforhold. Erfaringen viser, at man som kunde får mere værdi  ved at tænke i partnerskab med underleverandøren.

3. Sig hvad du vil ha’
Vær åben omkring behov og forespørgsler, og lad ikke underleverandøren gætte baggrunden for ønsket om en speciel løsning. Jo mere underleverandøren kender til forretningens mål og strategi, jo lettere er det at opnå høj tilfredshed.

4. Faste møder med underleverandøren                                                                                                                                                                                                                                                                         Etabler faste møder med underleverandøren, for at diskutere forbedringsforslag og nye tiltag m.m. Tilbyd eventuelt jeres leverandører at hjælpe dem med at leve op til jeres retningslinjer. Afhold derudover  hyppige møder i særligt kritiske perioder, så problemer kan minimeres fra begyndelsen. Foretag en rundtur på virksomheden og få en snak med leverandørens medarbejdere.

5. Lad underleverandøren få del i besparelserne                                                                                                                                                                                                                      

Der kan tit  opnås endnu større besparelser, hvis underleverandøren er motiveret til at finde leverandører af billigere råvarer, emballager m.m. til i brug i produktionen m.m.  Hvis underleverandøren gør en ekstra indsats, beløn samarbejdspartneren med f. eks. en aftalt procentdel af besparelserne.